Isnin, 4 Mei 2009

CATATAN SEORANG PENGEMBARA



Aktiviti 1 : Kumpulan B (Refleksi BIG II)


Program Bina Insan Guru II di Pulau Pangkor
(15 April-19 April 2009)

Sepanjang menjalani Program BIG II yang lepas, pelbagai pengalaman dan pengetahuan telah saya perolehi semasa berada di dalam program tersebut . Di samping itu , saya mulai mengenal diri saya sedikit demi sedikit bahkan terpaksa bertanyakan kepada kawan tentang kelemahan diri saya semasa program itu berlangsung.

Penambahbaikan dalam diri

Saya perlu memperlahankan suara dan kecepatan bertindak sebelum menerima arahan dari ketua dalam setiap perkara yang saya lakukan lebih-lebih lagi dalam perkara yang melibatkan kerja berkumpulan. Kadang-kadang wujud rasa macam over lak dari ketua..

Matlamat

Menjadi seorang ahli yang taat kepada perintah serta berjiwa besar, tabah dan menjadi seorang yang berjaya di dunia dan akhirat dalam semua aspek.

Objektif

Bertindak mengikut arahan dan berusaha walaupun pelbagai rintangan yang menduga.

Pelan tindakan

1. Langkah yang diambil
Tidak mahu cakap banyak, nanti risau pula saya yang beri arahan dari ketua

2. Pengumpulan data
Bertanya rakan tentang prestasi saya.

3. Pemantauan
Saya melihat perkembangan diri saya berdasarkan reaksi rakan-rakan setiap kali selepas sesuatu aktiviti berlangsung.

4. Penilaian
Sentiasa bermuhasabah diri. Nilai apa yang telah saya lakukan itu berkesan atau tidak.
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum, melainkan kaum itu mengubah nasibnya sendiri"

Tiada ulasan: