Isnin, 27 April 2009

PENCARIAN MAKNA ....

KULIAH 1

Pertama kali aku rasa blurr...tentang apa yang aku belajar mengenai kajian tindakan nie..aku memupuk diriku untuk mengenali "Apakah subjek kajian tindakan ini...??Lagi bertambah pening apabila buku rujukan subjek ini dalam bahasa inggeris...aku cuba menyelak kamus untuk mencari makna yang membawa terjemahannya, lantas kepala ku yang ditumbuhi akar-akar minda membuat kepala aku semakin pening lalat.... Aku mencari pot landing iaitu tempat berehat untuk mencari ketenangan yang begitu penting bagi merehatkan minda yang penuh dengan seribu persoalan...Lantas aku terlelap sampai keesokan harinya...itulah aku seorang bakal guru mencari pengertian yang bermakna dalam subjek "Kajian Tindakan".
Pada hari Sabtu yang lalu, selepas krusus Adobe Photoshop aku terus mengajak kawan-kawan mencari buku ACTION RESEACRH di PWTC sempena pameran buku, dalam kepenatan tak terhingga selepas krusus tersebut, kaki aku memulakan rentak yang kurang enak menyebakan aku berjalan terhinjut-hinjut...namun aku gagahkan perjalanan diriku hanya mencari makna serta buku rujukan mengenai Kajian Tindakan ini...Namun apa yang daya, setelah sampai di PWTC kedai yang menjual buku tersebut di tingkat tiga telah di sekat oleh bahgian keselamatan....aku dan kengkawan termanggu-manggu kenapa bahagian ini ditutup...lantas aku bertanya kepada pegawai keselamatan yang sedang memandang keriuhan ribuan manusia membeli belah buku-buku di setiap pelusuk. Aku hilang arah mencari pengertian kajian tindakan itu, lantas aku berbincang dengan kengkawan membeli apa jua bentuk buku untuk menambah pengetahuan diri...Akhir sekali habis lah cerita nie...penah lah....nak taip lama-lama...nanti aku sambung eh......bisikan hatiku...huhuhu...
Setelah beberapa lama aku mencari buku kajian tindakan ini, aku merasa binggung teramat sangat sebab kitab yang dicari tidak ku jumpai...Lantas aku bertanya kepada rakan untuk aku photostate buku kajian tindakan yang mereka perolehi.Setelah mencari makna yang memeningkan kepalaku,aku ditawarkan oleh seseorang rakan DPLI UKM membenarkan buku yang telah temui boleh diphotocopy kerana telah mendapat keizinan daripada DR SITI FATIMAH.Oleh demikian, aku pun telah memiliki buku mengenai kajian tindakan ini.

Tajuk : Doing Action Recearch ( A Guide For Support Staf )
Pengarang : Claire Taylor, Min Wilkie and Judith Baser.
Penerbit : PCP (Paul Chapman Publishing)
Tahun : 2006 ( ISBN 10 1-4129-1277-6 )

1 ulasan:

Miss Huday berkata...

Salam Ustaz Bad..
Jauhnya mencari makna..
Sampai ke PWTC..
Anyway, teruskan menulis..

P/s: sedikit cadangan;
*kepalaku
*landing port
*kursus
*menyebabkan
*disekat
*bahagian
*penat

(^_^)v CNY